Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 20 juni 2012

Fantasi tankar om Knut i Björkås


Irrar lite runt, bortom Skule, söker minnes märken efter Björkås gamla tomt.

Har vandrat, med utgång från Åsen upp efter Skulån och “Skulslatta” är nu på hemväg mot Skule och hittar, (kanske), där Björkås gamla tomt, en gång legat för en lång tidsålder sedan.

Det är nu fantasin flödar, enligt gamla skrifter har här en gång bonden Knut i Björkås bott. Knut var bland annat kyrkvärd i Nätra kyrka, samtida med tre andra kyrkvärdar, Kam i Nässjö, Tor på Ön och Spjäll i Bäck.

Skule bönder var inte, enligt sägnen, så glada i Knut så de brände gårdarna en jul natt. Knut flyttade därefter till Rödtjärn, en liten tjärn söder Björkåbäck, där han tog upp ett nytt nybygge.

Knut i Björkå, hade otur på flera sätt, han kom även i trångmål med en björn, en björn som rev ut hans ena öga, det kan man kalla en otursföljd man.

(Har en berättelse, som min far omtalat, om en man från Björkåbäck, eller dess omnejd, som var otroligt stark.

Han hade en gång vandrat ner mot Skule och inhandlat en säck korn,(eller mjöl) på väg hem hittade han ett fint hjortron ställe som han stannade till vid och plockade, dock utan att lyfta ned säcken, kan det ha varit Knut i Björkå måntro, fantisera kan man ju.)

Detta är en del av sägnerna, tycker de smakar fint, där jag står på eller i närheten av det gamla bo stället.

Något unikt ändå, en vad jag uppfattar som, Schackbrädefjäril, ( Marbled White), här vid Björkå gamla tomt, en fjäril som, vad jag förstår, inte skall finnas på våra breddgrader.

Kameran är med, så det blir en bild, fjärilskunniga får gärna rätta om det är fel och omnämna vad det är för fjäril, snygg var den i varje fall.

Åter till verkligheten och från tankarna om Knut i Björkås, fortsätter min vandring, med sinnet fullt av intryck, tillbaka till bilen för hemfärd.

Än en dag, förunderligt skön, med vandring uti skogarna.




Är detta Schackbräde fjäril?


Skulån



"Skulslatta" förmodligen en gammal myrslått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång