Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 1 mars 2010

Man tager vad man haver

Vad passar bäst.
Det finns massor med ordspråk, tänker mig, Bättre brödlös än rådlös eller Kajsa Vargs, Man tager vad man haver.
Ämnar ut på skidtur i dag, tänker något skulle passa av dessa ordspråk, varför inte Man tager vad man haver.
Skidor, i brist på spår efter allt snöande, får det bli efter skoterspår, mången tack skoterfolk, trots min avoghet till skoter.
Det blev en ordentlig genomkörare, först över Åsen till Cubabron sedan upp mot Nässjökammen, vägen mot Nässjöbäcken, norr Prästberget, högst upp sväng mot norr förbi Hästmyran, Långmyran, Fågelmyran och fram till bergskammen ovan Degelmyran, här vänder jag.
Tänka sig inget vilt har varit ute efter den sista snön, inte ett harspår eller rävspår och all den älg som tidigare strosat efter spåret inne på Prästskogen och käkat av lövslyet, har inte heller varit i farten.
Det blev verkligen en genomkörare, slirigt då det ej fanns något spår att följa och mjukt i all den nya snön.
Men många kalorier förbrukades och visst gjorde väl turen skäl för namnet, man tager vad man haver.

2 kommentarer:

  1. Där ser Du vad användbara ordspråk kan vara!

    SvaraRadera
  2. Förresten, vilket fint bildspel Du har gjort.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång