Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 12 augusti 2009

Runt Satsfjället

Vy mot Jillie Båvne
Regnskur över Saxnäs

Marsfjällen i fjärran
Det är rena aprilvädret i dag, ömsom regn ömsom sol, men det fick ändå bli en längre fjällvandring.
Kämpar mig upp mot Satsfjället, stigen rakt upp via utsikten, (får en fin bild mot Marsfjället) en lätt regnskur kommer men det är inte mer än att jag blir bara lite lätt fuktig. Regn dock nere i Saxnäs.
Fortsätter upp, men inte mot toppen, går skrå efter norra sidan har Renfjället tillhöger sneddar sedan kammen upp för att sen vinkla ned på södra sidan.
Här kan man se alla tjärnarna mot Jillie Båvne de ligger som ett pärlband och glittrar i solen som just tittat fram.
Amber, Bordercollien, har så klart hittat en skit, den enda färska skithögen inne på fjället, hon har naturligtvis hunnit rulla sig i den innan jag hinner sätta stopp.
Den annars så tjusigt vita pälsen är nu brun av träck, det blir en utskällning så klart hon är också medveten om hur tokigt hon burit sig åt ser olycklig ut.
Stannar vid första fjällbäck det blir tvagning lyckas faktiskt tvätta bort det mesta och nu är vi vänner igen.
Går nu skrå på södra sidan av fjället in mot dalgången vid Pojken och sedan leden ned tillbaka till bilen vid sommarparkeringen.
Det blev en ordent tur, men gubben känner sig hur kry som helst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång