Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 1 juni 2009

En vandring på Västerselsskogen

Vacker blid ut över Hinnsjön

Hjortronblom

Vårt fritidshus vid Hinnsjön inne på Nätra fjällskog, vi ligger över för helgen, skall snart flytta in för sommaren.
En promenad in på Västerselskogen tar bilen upp mot fäbodarna, vandrar sen efter skogsbilväg mot Hästtjärn, för att så småningom ta en avstickare mot vägen till Mjälabodarna.
Här efter vägen kan man, i gruset, se massor av spåravtryck en frän doft minner om att en räv nyligen passerat gråfågel har ruggat sin fjäderdräkt i gruset och stora spårstämplar, är det en stor hund eller ett vargspår månne, syns i sanden.
Korsar Mjäla bäcken här vid myrdraget har hjortron blomningen börjat, som vanligt mycken blomning men bär brukar det inte bli i samma omfattning.
Tjäder verkar ha gått till bra inne på fjället ett flertal av tunga uppflyg där jag vandrar fram bekräftar men älgen verkar inte ha återkommit ännu inte en färsk spårstämpel efter hela rundan jag går.
En Gök hoar och följer mig envetet under hela vandringen, försöker med några svars hoanden, brukar funka ibland, men den är inte intresserad.
I varje fall en riktigt skön vandring, förhoppningsvis många fler under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång