Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 24 november 2011

Storjämmerbacken.

Storjämmerbacken, Nysolsvedja, och, hur stavar man den som egentligen, Gvashmyra.Dessa namn var ställen som var högaktuella under min barndom, det var bärplockning, som att följa far på lingonplock Nysolsvedja, ett hygge bränt genom skogseld eller vanlig hyggesbränning, lingon fanns det.
Kanske jaga efter korna, som då gick på skogen och betade. Höstar med svamp, korna kunde dra iväg långa sträckor, för att stilla sitt begär efter svamp och när kvällen kom var det att ge sig ut att söka. Det var då det.
Dagen solig och grann, frisk vind bara, det är tid, efter så där sextiofem år, söka de gamla ställena.
Långnäs, en skogsbilväg går nu bort genom skogen snett väster Granberget och bort mot Storjämmerbacken, det bär uppför och vinden friskar, men vandringen efter vägen skön, några orrar flyger upp, lugnt förutom den friska vinden.
Väg slut, får en blick ut mot Västansjö och Västansjösjön, vet att mot söder, femhundra meter, ligger Älgtjärn en ytterligare hågkomst från ungdomsåren.
Vänder åter, men lämnar vägen efter någon km, rundar Risberget för att småningom spana in Gvashmyran, och en annan gren av den skogsbilväg jag vandrat.
Södra spetsen myren, där ligger vägen, skönt att hitta rätt, ser ett tydligt märke, i gruset av en björntass, spåret gammalt men visar att det finns björn inne på skogen, den ligger nog i ide nu.
En liten avstickare, Orrberget hägrar, det blir en tur upp på berget här är utsikten riktigt bra, spanar in Västansjö, och fortsättning bort över Spjuteslia mot Svedjesjön, Åfjärden och ut mot havet.
Vilken natur vi har in på knutarna, det är bara att buga och tacka.
Hemfärd, följer nu skogsbilvägen till där den sammanstrålar med den väg jag började min vandring på.
Jakt tornen, står uppradade med jämna mellanrum efter skogbilvägen, vid ett av tornen jag passerar, ligger tjockt med hår av älg, här har nog varit en slaktplats.
Så var denna typ nostalgivandring över, jag är åter vid bilen, men visst märks att åren gått, jag menar på naturen.
I min ungdom, gammal skog, sedan kalhuggning, nu ungskog redan gallrad och snart klar för ytterligare avverkning, man börjar nog bli gammal.



Utsikt från Orrberget







Rössjömiddagsberget



Vy ut över, Västansjö, Åfjärden, Köpmanholmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång