Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



söndag 4 april 2010

Snöskovandring






Det är dimma och grått, hela påskhelgen har varit dan.
Påskdag, måste ändå ut på en tur, att vänta på bättre väder lönar sig inte, åker upp till Entré Väst tänker prova gå med snöskor.
Här strålar solen från en klarblå himmel, vilken tur att jag kom mig för, spänner fast snöskor på fötterna och är så redo.
Jag är ensam här uppe, än har inga ut i naturen älskare kommit, skaren bär hyfsat när man går med snöskor.
Söker mig ut på en lite annorlunda trad, lite mer så där kors och tvärs, upp mot Högsvedjeberget för att så småningom vika ned mot Lill Hornvattnet.
Branten ned mot tjärnen blir gruvlig, solsluttning och nu bär inte snön, det blir en kämpig stund innan jag lyckats ta mig ner från berget.
Nere viker jag av mot Stor Hornvattna, den ligger utom parken och här är skogen kalhuggen, här bär skaren bra igen.
Solen gassar, så skönt det är, söker mig upp mot höjderna bortom vattnet, strålande vyer breder ut sig och vad läskigt med dimman i dalgångarna, som grå luddiga ulltäcken.
Det blir även en tur bort mot Långtjärnshällarna och det vindskydd som där är, korsar och följer ett Lodjursspår en bit på väg.
Sätter mig och njuter av solskenet, dricker lite ljummen svartvinbärssaft spetsad med druvsocker.
Sitter och njuter av den fantastiska utsikten, som dock är något hämmad av dimman ut mot havet.
Vänder åter mot parkeringen, nu är det flera som sökt sig ut, ett par på skidor som sett en havsörn glidflyga bort mot Nylandsruten.
Träffar även fem ungdomar på skidor, är på väg mot stugan vid Skrattabborrtjärn, danska ungdomar, de tänker övernatta vid stugan.
Känner mig glad för deras skull, vilket äventyr, vilken skön upplevelse att få tal del av den underbara Skuleskogen.

1 kommentar:

  1. Underbart vackra bilder. Jag förstår att Du njöt i fulla drag.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång